BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
selamat datang ke creative diamond ::selamat tahun baru 2011 dr admin blog::

Marquee

September 10, 2008

Hakikat Kesabaran

  1. Para ahli tasauf berpendapat : bahawa hakikat dari kesabaran itu adalah tingkah laku utama yang bersumber dari jiwa yang dapat mencegah dari melakukan perbuatan-perbuatan kurang baik, ianya juga merupakan kekuatan dari kemampuan jiwa yang dapat menjaga keseimbangan dan kebaikkan.

  1. Menurut Said bin Jubir : kesabaran adalah merupakan kesedaran seorang hamba kepada ALLAH dengan apa yang telah ditimpakan kepada dirinya, serta harapannya kepada ALLAH untuk memperoleh pahala dari apa yang telah menimpa dirinya itu. Kerana kadangkala ramai manusia yangbersedih serta sangat menyesal atas musibah yang menimpa atas dirinya itu, akan tetapi pada akhirnya hanya kesabaran jualah yang harus ditempuhinya.

  1. Ali bin Abi Talib berpendapat : sabar itu ada tiga macam, iaitu, sabar atas musibah, sabar atas ketaatan dan sabar atas maksiat. Bagi orang yang sabar atas musibah yang menimpa dirinya, maka akan ditulis baginya tiga ratus darjat. Bagi orang yang sabar atas ketaatan, maka akan ditulis baginya enam ratus darjat dan bagi orang yang sabar atas maksiat pula maka akan ditulis baginya sembilan ratus darjat.

  1. AL-Junaid ketika ditanya tentang kesabaran maka ia berpendapat bahawa sabar ialah menelan kepahitan tanpa merasa jemu.

  1. Sesungguhnya kesabaran itu adalah merupakan gedung dari gedung0gedung kebaikkan, tidak akan diberikan kecuali orang-orang yang mulia di sisi Allah.

  1. Umar bin Abdul Aziz berpendapat : tidak ada suatu nikmat yang dikurniakan oleh ALLAH kepada seseorang lalu diambilnya kembali nikmat tersebut, sedangkan orang tersebut menerima takdir yang menimpa dirinya itu dengan sabar, melainkan ALLAH akan memberikan ganti yang lebih baik bagi dirinya.

No comments: